8 rzeczy, o których należy pamiętać wybierając olej

global_jaki_olej

Na co dzień do przyrządzania posiłków wybieramy dla naszej rodziny wyłącznie najlepsze produkty – zdrowe ryby i mięso, soczyste owoce i świeże warzywa. Dlaczego zatem w przypadku wyboru tłuszczów, wszechobecnych w naszym jadłospisie i niezbędnych dla naszego organizmu, nie mielibyśmy postępować podobnie?

O ile o gustach smakowych ciężko dyskutować ponieważ nasze preferencje żywieniowe często różnią się od siebie diametralnie, to w kwestii jakości produktów zawsze warto podjąć dyskusję. Oleje roślinne są wspaniałym przykładem tego jak nasza niewiedza na temat specyfiki produktu w dużym stopniu wpływa na późniejsze błędne decyzje zakupowe.

Wpojono nam, że najlepszy olej to zawsze ten nierafinowany, koniecznie znanej, prozdrowotnej marki i oczywiście, zależnie od mody jest to olej kokosowy, lniany, rzepakowy, czy też oliwa z oliwek.
Jak zatem nie pogubić się w gąszczu chwytów marketingowych i galopujących zmian w modzie żywieniowej? Istnieje kilka prostych zasad, które z pewnością pozwolą nam wybrać najlepsze produkty dostępne na rynku:

1. Nasz organizm wyposażony jest w podstawowe i niezawodne narzędzia, czyli smak, węch
i wzrok – warto jest ufać własnym zmysłom. Oleje wysokiej jakości mają specyficzną dla nich barwę, zwykle intensywnie żółtą, przez lekko pomarańczową , aż po zielonkawą. Równie często cechuje je lekko cierpki smak i przyjemny delikatny zapach. Oleje wysoko przetworzone są zwykle mocno odbarwione, o słomkowym bladym kolorze i mdłym smaku.

2. Czytajmy tylne etykiety zwracając przy tym uwagę na skład produktu, zawartość niepożądanych barwników, konserwantów oraz nienaturalnych aromatów. Dobrej jakości oleje zawierają naturalny beta karoten, który odpowiada za ich intensywną barwę, a te pakowane w atmosferze ochronnej z kolei nie wymagają dodatku konserwantów by utrzymać długotrwałą świeżość.

global_vitE3. Celujmy w produkty z jak najwyższą zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (omega 3-6-9) oraz witaminy E. NNKT są nam absolutnie niezbędne dla odpowiedniego funkcjonowania organizmu, a dostarczyć możemy je jedynie spożywając odpowiednie oleje roślinne. Naturalna wit. E nie tylko zapobiega szybkiemu utlenianiu się tłuszczów, ale ma również zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

4. Stawiajmy na transparentnych producentów, którzy łatwo i z dumą udostępniają badania jakościowe swoich produktów. Pamiętajmy, że znane marki często bazują na opinii sprzed wielu lat, a podanie wartości odżywczych na etykiecie nie zawsze idzie w parze z faktyczną jakością oleju. Szukajmy na stronach internetowych dostawców parametrów oleju takich jak liczba jodowa, liczba kwasowa i liczba nadtlenkowa, gdyż mało kto wie, że tylko one najwierniej oddają faktyczną świeżość oleju. Dobrej jakości olej cechuje zawsze jak najniższa liczba kwasowa i nadtlenkowa, przy jak najwyższej (powyżej 120 g/100g tłuszczu) liczbie jodowej.

globalfit_dlaczego_ciemna_butelka5. Koniecznie wybierajmy produkty w butelkach z ciemnego szkła, które chroni olej przed działaniem promieni słonecznych powodujących utlenianie i jełczenie tłuszczu. Butelki plastikowe nie są odpowiednie do długoterminowego przechowywaniu tłuszczów.

6. W przypadku tłuszczów przeznaczonych do smażenia, pieczenia, duszenia potraw zawsze
sprawdzajmy na stronie producenta temperaturę punktu dymienia oleju. Wysoki punkt dymienia zapewnia nas o bezpieczeństwie obróbki cieplnej produktów, bez jednoczesnego wytwarzania szkodliwych tłuszczów frakcji trans.

7. Nie dajmy się zwieść niskiej cenie produktu. Niestety w przypadku olejów roślinnych wysoka jakość idzie w parze z niemałą ceną finalną. Nie wynika to wcale z zachłanności producentów, ale głównie ze specyfiki produkcji i logistyki produktu.

bioekocert8. Pamiętajmy, że najlepsze oleje na zimno dostępne są w klasie BIO, a numer certyfikatu jest zawsze weryfikowalny na stronie internetowej odpowiedniej jednostki certyfikującej.

Niezależnie od tego, jaki olej wybierzemy, warto wziąć sobie do serca przytoczone wyżej proste wskazówki, aby jako świadomy konsument móc weryfikować poziom oferowanych nam produktów. Jakość spożywanych przez nas tłuszczów ma kolosalny wpływ na stan naszego zdrowia i nieocenione znaczenie dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży. Wydawać się może, że to na czym smażymy rybę lub co wlewamy do sałatki, to tylko olej, ale każdy rozsądny dietetyk przyzna bez wahania, że jest to AŻ OLEJ!