Olej rzepakowy vs oliwa z oliwek

Tradycyjny, ekologiczny olej rzepakowy może podbić zarówno salony jak i kuchnie. Ma mnóstwo zalet, ale krąży też wokół niego wiele “obiegowych opinii” i mitów, które chcemy rozwiać.

Zgodnie z powszechnie panującą opinią oliwa z oliwek extra virgin uważana jest za tłuszcz o najwyższych walorach zdrowotnych i jakościowych. Produkt ten jest podstawowym składnikiem zalecanej szczególnie w profilaktyce chorób serca diecie śródziemnomorskiej, co z kolei wpływa na postrzeganie oliwy z oliwek jako ważnego elementu zbilansowanej diety. Jest to bez wątpienia wartościowy produkt, jednak wnikliwa analiza składu pozostałych tłuszczów roślinnych pod kątem ich wartości odżywczych, wskazuje na przewagę innych olejów.

Olejem, który bez obaw stanąć może w szranki z oliwą z oliwek jest właśnie niskoerukowy bądź bezerukowy olej rzepakowy.
Mity i fakty

Fakt.

Olej rzepakowy nazywany jest „oliwą Północy” ze względu na bardzo zbliżoną do oliwy z oliwek zawartość kwasu oleinowego.

Kwas oleinowy jest głównym przedstawicielem grupy Omega 9. Organizm ludzki posiada enzymy niezbędne do jego syntezy z kwasów omega 3 i 6, ale korzystniejsze jest przyjmowanie go z pokarmem, gdyż nie zawsze nasze ciało dysponuje wystarczającą ilością enzymów koniecznych do jego wytworzenia.

Fakt.

Olej rzepakowy wyróżnia się jedną z najwyższych zawartości kwasów tłuszczowych Omega 3 pośród pozostałych tłuszczów roślinnych (10-krotnie większą niż w przypadku oliwy z oliwek).

Kwasy tłuszczowe Omega-3 odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu
i procesie wzrostu oraz różnicowania komórek. Niemowlęta, które w czasie rozwoju płodowego nie otrzymywały od matki wystarczająco dużo kwasów Omega-3 są narażone na problemy ze wzrokiem i układem nerwowym. Omega-3 zmniejszają procesy zapalne w organizmie i mogą redukować ryzyko wystąpienia niektórych chorób przewlekłych.

Fakt.

Olej rzepakowy jest źródłem NNKT zarówno z grupy Omega 3, Omega 6 i Omega 9.

Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe muszą być dostarczane w pożywieniem, a olej rzepakowy jest bogatym źródłem wszystkich podstawowych kwasów z grupy Omega. Olej rzepakowy zawiera średnio 61% kwasów Omega 9 (kwas oleinowy), około 21% kwasów Omega 6 (kwas linolowy) oraz co najmniej 11% kwasów Omega 3 (kwas alfalinolenowy).

Mit.

Olej rzepakowy jest trujący ze względu na zawartość kwasu erukowego.

Niegdyś olej rzepakowy uważany był za niezbyt zdrowy. Zawierał on bowiem toksyczny kwas erukowy, mogący powodować uszkodzenie mięśnia sercowego, czy stłuszczenie narządów miąższowych, np. wątroby i nerek. Czasy te jednak odeszły do przeszłości, gdyż od początku lat 90-tych w Polsce, UE i Kanadzie uprawia się wyłącznie rzepak uszlachetniony, odmian podwójnie uszlachetnionych, tzw. “00”, o śladowej (nieszkodliwej) zawartości kwasu erukowego.global-fitfakt1

Mit.

Wysiewana współcześnie odmiana rzepaku bez kwasu erukowego jest modyfikowana genetycznie.

Prawodawstwo UE zabrania uprawy materiału siewnego rzepaku modyfikowanego genetycznie, obrotu nim i wwożenia go na teren krajów Wspólnoty. Wśród odmian rzepaku zarejestrowanych do uprawy w UE znajdują się wyłącznie formy konwencjonalne, a więc niemające żadnego związku z GMO. Nieporozumieniem jest sugerowanie, że olej rzepakowy to właśnie GMO, gdyż w naszym regionie Europy sieje się wyłącznie odmianę ozimą, a do tej pory na świecie nie wyhodowano transgenicznej odmiany rzepaku ozimego.

Fakt.

Olej rzepakowy spośród wszystkich olejów charakteryzuje się jedną z największych zawartości kwasów tłuszczowych jednonienasyconych i wielonienasyconych.

W przeciwieństwie do nasyconych kwasów tłuszczowych, które są wysoce szkodliwe dla naszego zdrowia, kwasy jedno oraz wielonienasycone są składnikami niezwykle pożądanymi w naszej diecie. Uważa się, że w organizmie przyczyniają się one między innymi do zmniejszenia ilości tzw. „złego cholesterolu” (frakcji lipoprotein o niskiej gęstości – LDL), a zwiększenia „dobrego cholesterolu” (frakcji lipoprotein o wysokiej gęstości HDL).
global-fitfakt3

Fakt.

Olej rzepakowy jest jednym z olejów najbogatszych w prowitaminę A, czyli beta-karoten.

Ciemnobrązowe nasiona rzepaku są bardzo cennym źródłem naturalnego beta-karotenu. Związek ten ma właściwości antyoksydacyjne, ale także korzystnie wpływa na kondycję naszego systemu immunologicznego oraz funkcjonowanie wzroku.

Fakt.

Olej rzepakowy jest również bogatym źródłem, steroli roślinnych zwłaszcza swoistego dla rzepaku brassikasterolu oraz tokoferoli (witaminy E).

Sterole roślinne znane są ze swojego dobroczynnego wpływu na funkcjonowanie serca i układu krążenia. Z kolei witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, który chroni organizm przed stresem oksydacyjnym i uszkodzeniem komórek, wywoływanym przez wolne rodniki.

Niezależnie od krążących mitów olej rzepakowy jest znów coraz chętniej kupowanym i szczerze docenianym tłuszczem roślinnym. Zatwardziali zwolennicy oliwy z oliwek twierdzą wprawdzie, że naturalny olej rzepakowy charakteryzuje lekko cierpki smak i intensywny zapach, który szczególnie w zderzeniu z łagodniejszym smakiem oliwy, nie dla każdego jest zaletą. Niemniej jednak podkreślić należy, iż fakt ten ma nikłe znaczenie w zestawieniu z licznymi korzyściami, jakie niesie ze sobą regularne spożywanie oleju rzepakowego.global-fitfakt2

Godnym polecenia jest również innowacyjny produkt wprowadzony na rynek europejski przez krakowską firmę Green Food. Producent ten doceniając ogromny potencjał drzemiący w rzepaku wzbogacił jego walory dodatkiem oleju z lnu, aby zmaksymalizować dobroczynne działanie obu olejów oraz zoptymalizować podaż kwasów Omega 3 i Omega 6. W rezultacie powstał olej marki Gobal Fit o unikalnej proporcji kwasów Omega 3 i 6 – 1:1, mający wyjątkowo korzystne wartości odżywcze.

Ceniących zdrowie zachęcamy do bliższego zapoznania się z produktem oraz jego niezwykłymi walorami zdrowotnymi i żywieniowymi.