Rzepak – oliwa północy

Zgodnie z powszechnie panującą opinią oliwa z oliwek uważana jest za tłuszcz najwyższej jakości. Produkt ten jest podstawowym składnikiem prozdrowotnej i zalecanej szczególnie w profilaktyce chorób serca diecie śródziemnomorskiej, co wpływa na postrzeganie oliwy z oliwek jako ważnego elementu zbilansowanej diety. Jest to bez wątpienia wartościowy produkt, jednak wnikliwa analiza składu innych tłuszczów roślinnych pod kątem ich wartości odżywczych, wskazuje na przewagę innych olejów, takich jak olej rzepakowy.

Bazując na wysokiej i najbardziej zbliżonej do oliwy z oliwek zawartość kwasu oleinowego, olej rzepakowy bywa nazywany ?oliwą Północy?.

Ze względu na deficytową zawartość kwasów Omega-3 w diecie, w przypadku mieszkańców naszej szerokości geograficznej nacisk kładzie się na zwiększenie spożycia produktów, będących bogatym źródłem tych składników. Do takich produktów należy olej rzepakowy, który wyróżnia się największą zawartością kwasów tłuszczowych Omega-3 spośród tłuszczów roślinnych (10-krotnie większą niż w przypadku oliwy z oliwek).

W tym miejscu obalić należy mit o szkodliwości spożywania oleju rzepakowego, który niestety nadal pozostaje głęboko zaszczepiony w świadomości naszego społeczeństwa. Niegdyś olej rzepakowy uważany był za niezbyt zdrowy. Zawierał on bowiem toksyczny kwas erukowy, mogący powodować uszkodzenie mięśnia sercowego czy stłuszczenie narządów miąższowych, np. wątroby i nerek. Czasy te jednak odeszły do przeszłości, gdyż od początku lat 90-tych w Polsce, UE i Kanadzie uprawia się rzepak uszlachetniony, odmian podwójnie uszlachetnionych, tzw. “00”, o śladowej (nieszkodliwej) zawartości kwasu erukowego.
Potwierdzono natomiast , że dobrej jakości olej rzepakowy, zawiera mnóstwo wartościowych dla naszego organizmu składników, w tym: wielonienasycone kwasy tłuszczowe czy beta-karoten.
Olej rzepakowy spośród wszystkich olejów charakteryzuje się jedną z największych zawartości kwasów tłuszczowych jednonienasyconych i wielonienasyconych. Uważa się, że w organizmie przyczyniają się one między innymi do zmniejszenia ilości tzw. złego (LDL), a zwiększenia dobrego cholesterolu (HDL).
Jest on ponadto jednym z olejów najbogatszych w prowitaminę A, czyli beta-karoten. Związek ten ma właściwości antyoksydacyjne, ale także korzystnie wpływa na kondycję naszego systemu immunologicznego oraz funkcjonowanie wzroku.
Olej rzepakowy jest również bogatym źródłem dobroczynnych dla serca i układu krążenia, steroli roślinnych zwłaszcza swoistego dla rzepaku brassikasterolu oraz tokoferoli (witaminy E)
Olej tłoczony jest z nasion rzepaku należącego do rodziny roślin kapustowatych. Charakteryzuje go lekko cierpki smak i intensywny zapach, który nie dla każdego jest zaletą, ale fakt ten ma nikłe znaczenie w zestawieniu z licznymi korzyściami, jakie niesie ze sobą jego regularne spożywanie.