Doniesienia naukowe

Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2005; 3 (44): 23-35.
?Podstawowym źródłem składników odżywczych powinna być właściwie zbilansowana dieta. Ilość i rodzaj spożywanych tłuszczów w diecie oraz ich niewłaściwe proporcje mogą powodować zagrożenia chorobami cywilizacyjnymi, jak: otyłość, choroby układu krążenia, niektóre nowotwory, a także osłabienie układu odpornościowego?
Natur Metab Cardiovasc Dis 2001; 11: 31-40. Gawęcki J.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Wydawnictwo naukowe PWN, 2010; Warszawa.
?Badania naukowe dowodzą, że spożywanie zgodnie z obowiązującymi obecnie zaleceniami 2 g dziennie steroli roślinnych pozwala uzyskać zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego średnio o 7% i frakcji LDL o około 10% ?
Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2005; 3 (44): 23-35.
?Ważną rolę odgrywa właściwa proporcja kwasów nasyconych do jedno- i wielonienasyconych?
Gawęcki J.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Wydawnictwo naukowe PWN, 2010; Warszawa.
?Doniesienia przeprowadzonych badań potwierdzają słuszność ograniczania spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu i izomerów trans przy jednoczesnym zwiększaniu spożycia jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz NNKT? ?Kwasy tłuszczowe wielonienasycone, takie jak: kwas linolowy (LA) i ?-linolenowy (ALA) są syntetyzowane wyłącznie przez rośliny i muszą być dostarczane człowiekowi z pożywieniem??Źródłem kwasu linolowego są nasiona roślin oraz oleje m.in.: lniany, rzepakowy?
Bromat Chem. Toksykol. XLVI, 2013, 3, str. 267-278. Exp. Biol. Med., 2008; 233: 674-688.
?Poziom kwasów omega w diecie oraz ich wzajemna proporcja w istotnym stopniu wpływają na efektywność konwersji omega-3 w ALA, czy omega-6 w LA?
Exp. Biol. Med., 2008; 233: 674-688.
?Polska dieta cechuje się 10-20-krotną przewagą kwasów omega ? 6 do omega ? 3. Taka proporcja wpływa hamująco na powstawanie kwasów omega ? 3?
Kardiologia oparta na faktach 2010, 4:326-332. Pediatria Polska , 2010, 11/12, tom 85 nr 6.
?Prozdrowotne a zarazem skuteczne działanie kwasów omega, zapewnia organizmowi człowieka w każdym wieku właściwe funkcjonowanie. Dzięki optymalnej proporcji omega-3 do omega-6, czyli 1:1, zawartej w oleju rzepakowo-lnianym można zaobserwować homeostazę organizmu co jest podstawą dobrego stanu zdrowia. Badania naukowe donoszą, że są to kwasy niezbędne do życia. Jednocześnie organizm nie może ich sam wytwarzać, co oznacza że muszą być dostarczane z pożywieniem?
J Am Coll Cardiol 2006; 48: 677-85. J Am Coll Nutr 2007; 26:32-8. Nutrition 2006; 22: 449-56. KOF 2010; 1:29-32.
?Odpowiednio dobrana dieta pozwala na kontrolę wielu procesów metabolicznych i zapalnych oraz zmniejszenie ryzyka sercowo-naczyniowego?
J Am Coll Cardiol 2006; 48: 677-85. J Am Coll Nutr 2007; 26:32-8. Nutrition 2006; 22: 449-56. KOF 2010; 1:29-32.
?Do kwasów tłuszczowych obniżających na poziom lipidów w surowicy zaliczamy jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Odpowiednio wzbogacona o oleje roślinne dieta pozwala na redukcję stężenia cholesterolu o około 10%…
KOF 2010; 1:29-32
?Należy dążyć do zwiększenia spożycia tłuszczów roślinnych, gdyż to one są głównym źródłem jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe?
Metabolism 2003; 52: 1373-8. Nutr Metab Cardiovasc Dis 2001; 11: 31-40.
?Liczne badania wskazują, że spożywanie zgodnie z obowiązującymi obecnie zaleceniami 2 g dziennie steroli roślinnych pozwala uzyskać zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego o 7% i frakcji LDL o 10% ?
Family Medicine & Primary Care Review 2007, 9 1:175-177.
?Eksperci do spraw dietetyki alarmują, że ilość spożywanych NNKT jest zbyt niskie, natomiast przeważa spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych. Stąd Towarzystwo Medycyny Rodzinnej wspiera rekomendację dotyczącą spożycia i suplementacji diety kwasami omega ? 3?
Post Kardiol Interw 2009; 5, 2(16): 99-1-7.
?Prekursorem PUFA omega-3 jest kwas alfa-linolenowy (ALA) pochodzenia roślinnego (oleje lniany, rzepakowy?).Prekursorem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 jest kwas linolowy (LA) pochodzenia roślinnego?
BMJ 2013, Jun 27; 346:f3706. Post Kardiol Interw 2009; 5, 2(16): 99-1-7. Thromb Res 2006;118:305-312. Curr Opin Clin Nutr Metab Care 2006;9:95-104. Clin Exp Pharmacol Physiol 2006;33:842-846. Lipids 2001;36: S79-S82. J Am Coll Cardiol 2000;35:265-270.
?W profilaktyce i leczeniu dietetycznym odpowiednie miejsce powinny znaleźć źródła omega ? 3. Korzystna rola kwasów n-3 PUFA sprowadza się do działania: – przeciwzapalnego,- przeciwzakrzepowego,- poprawiającego funkcje śródbłonka naczyniowego,- przeciwmiażdżyciowe,- obniżające ciśnienie tętnicze,- przeciwnowotworowe